Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Fordított brainstorming

 

Fordított brainstorming: ügyes csavar az üzleti kommunikációban

Pontosan tudja, hogy friss tartalommal kell megtöltenie honlapját ahhoz, hogy látogatott legyen, de már kifogyott az ötletekből? Jó hír: itt egy módszer, amivel új inspirációt kaphat.

Ötletbazár másképp: fordított brainstorming

fordított brainstorming technikája ötvözi a brainstorming és az ellentétes kérdések módszerét. Ezért a brainstormingnál is kreatívabb ötletekhez juthat a használatával.

Ha ezt a módszert alkalmazza, a szokásos kérdés helyett az ellenkezőjét kell feltenni az ötletelés kezdetekor. Például a „Hogy oldjuk meg a problémát?” helyett kérdezzük azt: „Hogy okoztuk ezt a problémát?”

 

Mikor használja?

Különösen produktív a fordított brainstorming, ha a problémára nehezen talál közvetlen megoldásokat, amikor a korábbi ötletek csődöt mondtak, és égető szükség van valami újításra.

Fordított brainstorming

Így alkalmazza sikeresen

  1. Írja le, mi a probléma.
  2. Fordítsa meg a problémát. (Kérdés: „Hogyan érem el az ellenkező hatást?”)
  3. Indulhat a brainstorming: gyűjtsön ötleteket a probléma ellenkezőjére. Ahogy a brainstormingnál, itt is szabadon elengedheti a képzeletét, minden új gondolat értékes lehet.
  4. Fordítsa meg a brainstorming ötleteit, egészítse át őket megoldásokká.
  5. Értékelje a lehetséges megoldásokat. Van köztük működőképes?

Hogy működik az életben? Itt egy példa:

Egy szépségszalon vezetője azt tapasztalja, hogy egyre kevesebb a visszatérő vendég. Sajnos, az ügyfelek valami miatt elégedetlennek tűnnek. Egyértelmű, hogy javítani kell a szolgáltatás színvonalát, növelni az elégedettséget. De hogyan?

A vezető közös ötletelésre, brainstormingra hívja össze a dolgozókat, de csak a szokásos sablonok jönnek elő. Ezért úgy dönt, máshogy közelíti meg a problémát. Felteszi a kérdést:

Hogyan érhetnénk el, hogy vendégeink minél rosszabbul érezzék magukat nálunk?

A kuncogás után elkezdenek záporozni az ötletek is:

  • Hagyjuk őket várakozni az üzlet előtt, lehetőleg az esőben!
  • Adjuk ki ugyanazt az időpontot két vendégnek!
  • Szólítsuk őket következetesen más néven!
  • Elmesélem nekik az élettörténetem, ha érdekli őket, ha nem.

Az üzletvezető úgy értékeli, elég probléma merült fel. Arra kéri a csapatot, találjanak ki ezek alapján megoldásokat. Eldöntik, hogy felállítanak egy kis kávéasztalt a várakozóknak, hiszen igazán minimális pluszköltséggel jár még 5 adag kávét lefőzni egy nap, és a kávézás otthonosabbá teszi a szalont. Bevezetik, hogy ezután a vezetéknév helyett minden vendéget a keresztnevén írnak be a naptárba, így rögtön meg tudják szólítani őket, amikor megérkeznek.

A megbeszélés pedig újabb megoldásokat szül, hiszen a jó ötletek lelkesedéssel töltik el a csapatot. Sok apróságot kitalálnak, amivel még személyesebbé tehetik a szalont.

A fordított brainstorming tehát néha jobban megmozgatja a fantáziát, mint a szokásos ötletelés, mert hajlamosak vagyunk negatívan gondolkodni. A technika lényege, hogy ezt a hátrányt tudja jelentős előnnyé alakítani, ezáltal megsokszorozva az üzleti kommunikáció hatékonyságát, vagy éppen a marketingcsapat eredményes munkáját.

Langmár Zsuzsanna