Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ayurveda - Váta típusú ember

 VÁTA MENTESÍTŐ DIÉTA

 

 a-viz-erzelmei-es-a-no.jpg

 

 

A "levegős" testnedvet csökkentő diéta

 

Ezt az összefoglalást azért teszem közzé, mert végre sikerült hozzá jutnom egy olyan részletes leíráshoz, amit közvetlenül indiai mestertől tudtam beszerezni. Azért tartom fontosnak, mert az interneten és egyéb forrásokban mindenféle összemosását fedeztem vel a váta, a pita és a kapha típusú embereknek ajánlott étrendben.


Javaslom mindenkinek, hogy keressen Budapesten vagy az országban olyan ayurvedikus masszázs lehetőséget, amit közvetlenül Indiából származó masszőr végez. Fantasztikus!

 

 

 

ÁLTALÁNOS FOGALMAK:

 

A váta alkatú emberek főleg alultápláltságtól, lesoványodástól vagy szöveteik elsorvadásától szenvednek.

A váta jellegű betegségek kezelésénél a gyógyító étrend, az élelmiszerek tulajdonságainak és minőségének javítása elsődleges szempont. A váta alkatú egyének törekedjenek nagyobb mennyiségű étel gyakoribb fogyasztására. Nyugtató, tápláló a földdel való kapcsolatot erősítő étkezésre van szükségük. Ételeik legyenek nehéz, meleg, erőssítő, nedvesítő jellegűek. Az édes, sós és a savanyú ízeket részesítsék előnyben, a csípős, keserű és fanyar ízekkel óvatosan bánjanak.

A csípős íz ugyanakkor, ha nem élelmiszer, hanem fűszer formájában kerül fogyasztásra, kitűnő étvágyszabályozó lehet, amennyiben a túlérzékenység vagy a szélsőséges ideggyengeség esete ki van zárva.

 

A váta típusú ember emésztő ereje  meglehetősen ingadozó. Számukra előírt és előnyös nehéz ételeket nem mindig tudják megfelelően megemészteni. Figyelmet kell ezért fordítani arra, hogy az ételek megemésztéséhez megfelelő emésztő tűz álljon rendelkezésre, különben az elégtelenül megemésztett táplálék masszája méreganyagokat termel és felgyülemlik.

 

TÁPLÁLKOZÁS:

 

Az étkezések legyenek gyakoriak és rendszeresek, az adagok kis mennyiségűek. Kifejezetten ajánlott a nyers étkezés kerülése, a főtt, meleg étel fogyasztása a legjobb, az instant gyorséttermi ételek kerülendők. Egy étkezésen belül ne vegyítsünk túl sok különböző fajta ételt. Enyhe fűszerek és a só mértékletes használata megengedett. Ne üljünk le enni ideges, szorongó, aggodalmaskodó, félelem teli vagy negatív gondolatoktól meggyötört állapotban.

 

Étkezés közben koncentráljunk az evésre, az evés közbeni újságolvasás, tévézés és más, az idegrendszert stimuláló szokásokkal hagyjunk fel.

A vátáknak jót tesz, ha társaságban esznek és főznek rájuk. Ha van tehát váta barátunk, a legjobb dolog, amit tehetünk érte, az, ha meghívjuk ebédre, vacsorára. A vátának érdemes megtanulnia a főzés tudományát, hogy képes legyen egyensúlyba hozni magát.

Ők rendelkeznek a legszertelenebb és legrendszertelenebb étkezési szokásokkal, ezért nekik fontos leginkább, hogy betartsák az étkezési szokásokat. Hajlamosak kihagyni étkezéseket, nem mindig fűlik a foguk a főzőcskézéshez. Ha viszont jó fogásokkal traktálják őket, nem tudnak megálljt parancsolni étvágyuknak.

 

A váta típus gyakran szenved ételallergiában. Bizonyos, főleg a burgonyafélék családjába tartozó ételeket fogyasszanak minden esetben óvatosabban. Ebbe a kategóriába tartozik a padlizsán, a paradicsom, a burgonya, a paprika és a chili. Meg kell azonban hagyni, hogy a vátáknál sokszor nem is az étellel van a probléma, hanem a túlérzékenységükkel, ami ételtől függetlenül emésztési problémákat okoz. Ezért hasznosabb az, ha az ételek korlátozása helyett a váta csökkentő előírásokat betartják és a megfelelő gyógynövényeket is fogyasztják ehhez.

 

 

GYÜMÖLCSÖK:

 

Mivel a legtöbb gyümölcs kellemes, harmonizáló-tisztító hatású és növeli a testnedveket, jót tesz a váta alkatúaknak. Ez alól kivételt képeznek a szárított gyümölcsök, melyek bélgáz képződést váltanak ki. Ettől eltekintve a gyümölcsök általában mégiscsak túl könnyűek ahhoz, hogy igazán le tudják csökkenteni a váta szintjét. Az évszaknak megfelelően fogyasszuk a gyümökcsöket, lehetőleg ne keverjük a őket más ételekkel. A váta alkatúak ne akarjanak gyümölcskoszton élni, még akkor sem, ha hawaii őslakosok… A gyümölcsök magas százalékban tartalmazzák az éter elemét, ezért túlzott fogyasztásuk koncentrációhiányt, realitásvesztést, akaratgyengeséget és a váta tulsúlyának egyéb jellemzőit váltják ki.

 

OPTIMÁLIS GYÜMÖLCSÖK:  

 

ALMA (FŐTT, KOMPÓTKÉNT), SÁRGABARACK, BANÁN, ÁFONYA, CSERESZNYE, DATOLYA (NYERSEN VAGY BEÁZTATVA), FÜGE (NYERSEN VAGY BEÁZTATVA), SZŐLŐ, GRAPEFRUIT, CITROM, ZÖLD CITROM, MANGÓ, NARANCS, PAPAYA, ŐSZIBARACK, KÖRTE, DATOLYASZILVA, ANANÁSZ, GRÁNÁTALMA, MÁLNA, EPER.

 

 

KERÜLENDŐ GYÜMÖLCSÖK:

 

NYERS ALMA, ASZALT GYÜMÖLCSÖK ÁLTALÁBAN, KANADAI TŐZEGÁFONYA, DINNYE.

 

 

 

ZÖLDSÉGEK:

 

A kizárólagos zöldség koszt nem megfelelő a váta alkatúaknak, mert túl könnyűvé teszi őket ez a fajta táplálkozás. Főve azonban elég jól bírják a legtöbb  zöldséget. Még jobb, ha fűszerekkel, olajokkal és teljes értékű gabonafélékkel főzzük össze a zöldségeket. A váták csak mértékkel fogyasszanak nyers zöldséget és nyers salátákat, az ilyen étkek fogyasztásánál bőségesen használjanak olajos salátaönteteket.

A káposztafélék családjába tartozó növények( káposzta, brokkoli, karfiol, kelbimbó, kelkáposzta, karalábé) fokozzák a bélgáz termelődését. A gomba vizelethajtó, szárító hatású, ezért súlyosbítja a váta állapotát. A nyers hagyma felfúj, főtt állapotban viszont kitünő váta mérséklő hatású. Legyünk elővigyázatosak a burgonyafélékkel, mert a vátának allergiát okozhat. A kerülendő kategóriába sorolt zöldségek közül jó néhány elfogadható,  ha fűszerek, sajt, tejföl, só valamint szezámolaj vagy ghee ( vajból készített olaj) kíséretében fogyasztjuk őket.

 

OPTIMÁLIS ZÖLDSÉGEK:

 

AVOKÁDÓ, CHILLI, CÉKLA, RÉPA, KORIANDER LEVÉL, FRISS KUKORICA, ZÖLDBAB, INDIAI MUSTÁR, OKRA, FŐTT HAGYMA, PETREZSELYEM, FRISS ZÖLDBORSÓ, RETEK, HÍNÁR, NYÁRI TÖK, ÉDES KRUMPLI, TÉLIRETEK,TORMA, JÁMGYÖKÉR.

 

KERÜLENDŐ ZÖLDSÉGEK:

 

LUCERNA CSÍRA, ARTICSÓKA, SPÁRGA, KALIFORNIAI PAPRIKA, BROKKOLI, KELBIMBÓ, KÁPOSZTA, KARFIOL, ZELLER, MÁNGOLD.

 

 

GABONAFÉLÉK:

 

 

A legtöbb gabonaféle tápláló és nehéz, ezért jót tesz a vátának. Ha más ételeket bajosan emésztenek is, a gabonafélékkel nem szokott gondjuk lenni. Egy hosszabb teljes értékű gabona kúra sok váta betegséget megelőzhet. A szárító vizelethajtó hatású gabonák, pl. a kukorica vagy a rozs súlyosbítja a váta helyzetét. A kenyérfélék élesztő tartalmuk miatt, felfúvódást okoznak, ami váta sulyosbító faktor. A szárított gabonafélék, mint például a müzli és a legtöbb chips, pl. a kukorica alapú tortilla, szintén súlyosbít a helyzeten.

 

 

OPTIMÁLIS GABONAFÉLÉK:

 

BASMATI RIZS, BARNA RIZS, KUSZKUSZ, ZAB, LIBATOP, BÚZA.

 

KERÜLENDŐ GABONAFÉLÉK:

 

MÜZLI ÉS SZÁRÍTOTT GABONÁK, MAGVAK, ÁRPA, HAJDINA, KUKORICA, KÖLES, ROZS.

 

 

HÜVELYESEK:

 

 

A legtöbb hüvelyes élelmiszer puffasztó hatású, székrekedést növelő, ezért erősen súlyosbítja a vátát. Radzsasztikus természetüknél fogva túlpörgést okoznak a vátáknak. A tofu inkább való a levegő gyermekeinek, bár az érzékenyek ezt is nehezen emésztik. A hüvelyesekre azonban fehérje tartalmuknál fogva nekik is mindenképpen szükségük van. A legjobb megoldás az, ha a váták elsajátítják a kömény, hing, gyömbér és cayane bors használatán alapuló, a levegő elem túlsúlyát ellenpontozó főzés fortélyait.

 

 

OPTIMÁLIS HÜVELYESEK:

 

MUNGÓ BAB, TOFU

 

KERÜLENDŐ HÜVELYESEK:

 

ADZUKI BAB, CSICSERIBORSÓ, FAVA BAB, VESE BAB, LIMA BAB, FÖLDIMOGYORÓ, PINTÓ BAB ,SZÓJA, SÁRGA BORSÓ, APRÓ BAB (URAD DAL)

 

 

MAGVAK, CSONTHÉJASOK:

 

 

A legtöbb mag és csonthéjas kedvezően ellenpontozza a levegő elemet, különösen enyhén pirÍtott, sózott formában. Meleg, nehéz és nedves tulajdonságaiknál fogva táplálják a tüdőt, a szaporítószerveket és az idegeket. Hátrányuk viszont, hogy nehezen emészthetőek, ezért egyszerre csak kis mennyiségben fogyaszthatóak. Szárazon pirítva inkább hátráltatják az emésztést (ez a földimogyoróra is vonatkozik).

 

 

OPTIMÁLIS CSONTHÉJASOK:

 

MANDULA, PARADIÓ, KESUDIÓ, KÓKUSZDIÓ, MOGYORÓ, PEKÁNDIÓ, FENYŐMAG, PISZTÁCIA, TÖKMAG, SZEZÁMMAG, NAPRAFORGÓMAG, DIÓ.

 

 

TEJTERMÉKEK:

 

 

A legtöbb tejtermék nehéz, tápláló és nedvesítő, ezért csillapítja a vátát. Mivel nehezen emészthetőek és hűtő hatásúak, ezért figyelni kell az emésztési tűz aktuális állapotára és ennek megfelelően kell fogyasztani is. A tej kivételével a legtöbb tejterméket melegen vagy fűszerekkel együtt érdemes fogyasztani. A váta alkatúaknak általában  megfelelőbbek az erjesztett tejtermékek, mivel azokban már megkezdődtek az előemésztési folyamatok.

 

 

OPTIMÁLIS TEJTERMÉKEK:

 

VAJ, ÍRÓ, SAJT, TÚRÓ, TEJSZÍN, PANÍR(HAZISAJT), GHEE (VAJBÓL KÉSZÍTETT), KECSKETEJ, KEFÍR, TEHÉNTEJ, TEJFÖL, RIZSTEJ, JOGHURT( SZOBAHŐMÉRSÉKLETŰ!)

 

KERÜLENDŐ TEJTERMÉKEK:

 

SZÓJATEJ, FAGYLALT.

 

 

ÁLLATI EREDETŰ TERMÉKEK:

 

 

MIVEL A HÚS ÉS A HAL CSÖKKENTIK LEGHATÁSOSABBAN A LEVEGŐT, EZÉRT MINDEN TÍPUS KÖZÜL A VÁTA PROFITÁLHAT A LEGTÖBBET ABBÓL, HA A HÚS, AKÁR KÜLÖNFÉLE VÖRÖS HÚSOK IS, SZEREPELNEK AZ ÉTRENDJÉBEN.

 

Azok a váták, akik gyermekkoruktól kezdve húsos koszton éltek gyakorta érzik úgy, hogy a hús visszaállítja egyensúlyukat, amikor semmi más nem segít. Az egyensúlyból kibillent állapotban a legtöbbször elég, ha csirkét vagy halat fogyasztunk. A tojás szintén kitűnően csökkenti a levegőt.

Bár a húsfogyasztás bizonyos váta betegségeknél hasznos lehet rövid távon, általában hosszú távon elhagyható. A hús nehezen emészthető étel, növeli az ámát, tompítja az elmét, állandó fogyasztásának megannyi mellékhatása ismert. Mivel a váták a három típus közül a legérzékenyebb alkatúak, könnyen felveszik a húsból azokat az információkat, energiákat, amelyek akkor keletkeznek az állatokban, amikor  leölik őket. Az innen származó negatív energia zavaróan hat az elmére és a lélekre. A tapasztalat azt mutatja, hogy még a legsúlyosabb váta típusú egészségügyi problémák esetén is érdemesebb a hús helyett tonizáló hatású gyógyfüvekhez folyamodni.

 

 

OLAJOK:

 

 

A legtöbb olaj jót tesz a vátának. Az olaj  melegségénél és nedvességénél fogva a leginkább ajánlott étel a váta csökkentő anyagok kategóriájában! A hidegen sajtolt, bio olajak jellemző tulajdonságai kitűnően ellenpontozzák a váta hideg és száraz jellegét. A bökkenő az lehet, hogy az olajok nehezen emészthetőek. Külső alkalmazásuk előnye, hogy a bőrön keresztül sokkal gyorsabban felszívódnak. A növényi olajok könnyebbek, ezért kevésbé csökkentik a vátát, mint a szezámolaj vagy a ghee.

 

OPTIMÁLIS HIDEGEN SAJTOLT OLAJOK:

 

MANDULAOLAJ, AVOKÁDÓOLAJ, VAJ, KÓKUSZOLAJ, LENOLAJ, GHEE, MUSTÁROLAJ, OLIVAOLAJ, FÖLDIMOGYORÓVAJ, SZEZÁMOLAJ.

 

KERÜLENDŐ OLAJOK:

 

REPCE, KUKORICAOLAJ, MARGARIN, SÁFRÁNYOS SZEKLICE, SZÓJAOLAJ.

 

 

ÉDESÍTŐSZEREK:

 

A legtöbb édesítőszer (növényi, természetes) vagy édesség jót tesz a vátának. Testnedveik és szöveteik megerősítéséhez a többi dóshánál több cukorra van szükségük.

Csak természetes cukrokat használjanak! A finomított cukor mesterséges étel, csökkenti a pránát (életerőt). Vigyázzanak a cukrok és más ételek kombinálásánál, különösen ami a felfúvódást illeti. Az összetett szénhidrátok ebből a szempontból biztonságosabbak és nyugtatóbb hatásúak. Bár az édes íz jót tesz a vátának, ezt ne használják ürügyként sütemények, cukorkák mértéktelen nassolásánál.

 

 

OPTIMÁLIS ÉDESÍTŐSZEREK:

 

GYÜMÖLCS CUKOR, MÉZ, NYERS NÁDCUKOR, JUHARSZIRUP, MELASZ, NYERS CUKOR.

 

KERÜLENDŐ:

 

FINOMÍTOTT FEHÉR  CUKROK.

 

 

FŰSZEREK:

              

A legtöbb fűszer jót tesz a vátának, szabályozza az étvágyat, enyhíti a felfúvódás tüneteit. Főleg az édes és nehéz ételek kísérőiként alkalmazzuk őket, hogy előmozdítsa a megfelelő emésztést. A túlságosan csípős fűszerek, mint például a bors vagy a mustár azonban szárító, élénkítőúhatásuknál fogva súlyosbíthatják a levegő doshát. Használatuk inkább téli időszakban javasolt. A vátának van leginkább szüksége a sóra, főleg emésztésjavítás céljából. Ehhez az adalékanyag- és csomósodás gátló mentes kősó a legmegfelelőbb. Túlzásba azért ezt se vigyük, mert a túl sok só mindhárom doshát kihozza az egyensúlyából.

Az étkezések mellé a só és a gyömbér keverékét ajánljuk.

 

 

OPTIMÁLIS FŰSZEREK:

 

ASAFOETIDA, BAZSALIKOM, BABÉRLEVÉL, FEKETEBORS, CARDAMOM, CAYENNE BORS, SZEGFŰSZEG, KORIANDER, KÖMÉNY, FAHÉJ, KAPOR, ÉDESKÖMÉNY, LEPKESZEG, FOKHAGYMA, TORMA, SZUROKFŰ, MENTA, MUSTÁR, SZERECSENDIÓ, PAPRIKA, KŐSÓ (CSOMÓSODÁSGÁTLÓ MENTES), ROZMARING, SÁFRÁNY, ZSÁJA, TENGERISÓ, SZÓJASZÓSZ, TAMARIND, KURKUMA.

 

 

ITALOK:

 

A váták fogyasszanak elegendő folyadékot! A víz azonban nem elég tápláló a számukra. Ezért ha csak nincsenek emésztési gondjaik, válasszák inkább a tejtermékeket. A gyógyteák kitűnőek főleg a természetes édesítőszerrel és tejjel kevert fűszeres (gyömbéres, fahéjas) teák. Az erősítő füvek is kitűnőek. Szintúgy a savanyú gyümölcslevek és a citromos vagy zöldcitromos víz. Közvetlenül az étkezés előtt vagy alatt jól eshet egy deci bor, különösen az ayurvédikus bor a dráksá.

 

 

VITAMINOK:

 

 

A váták különösen igénylik az olajban oldódó vitaminokat, mint A, D, E, és a savanyú vitaminokat, mint a C-vitamin. Az ásványi anyagok, főleg a CINK és KALCIUM, fontosak lehetnek, de emésztésük érdekében érdemes ezeket a fentiekben felsorolt fűszerekkel együtt fogyasztaniuk.

 

 

Remélem, sokat segítettünk az ételek kiválasztásában.

 

 

Krishna Kumar